Tietoinen läsnäolo, mindfulness, -harjoittelun kautta voimme pysähtyä turvallisesti ja rauhoittua juuri tähän hetkeen. Harjoitukset ovat lyhyitä ja helposti opittavia ja arkeen sovellettavia. Harjoituksia tulee kuitenkin toistaa, jotta niiden mieltä rauhoittava ja avaava vaikutus voi hyödyntää sinua.

Tietoisen läsnäolon harjoituksia voimme opetella yksin tai ryhmässä. Voit tehdä niitä kanssani vain kerran tai voimme jatkaa harjoittelua yhdessä useamman kerran.

”Minne tahansa sinä menet, siellä sinä olet. Mitä tahansa päädyt tekemään, teet juuri sitä. Mitä tahansa ajattelet, juuri se on mielessäsi.

Juuri siinä missä jo olemme ja teemme juuri sitä, mitä jo teemme. Juuri tässä hetkessä saamme kosketuksen itseemme ja voimavaroihimme.

Liian usein mielessämme pyörii menneisyys eli se mitä on jo tapahtunut tai tulevaisuus, joka vielä ei ole koittanut. Tällöin suuntamme keskittymisemme ja energiamme jonnekin muualle, missä kenties toivoisimme asioiden olevan paremmin. Tämä tyytymättömyys ylläpitää huomaamattamme sisäistä jännitystilaa. Olemme vajonneina ajatuksiimme, kuvitelmiimme ja mielijohteisiimme- menneisyyteen tai tulevaisuuteen liittyen- mitä haluamme, mistä pidämme, mitä pelkäämme, mistä emme pidä. Tämä pyörii sisällämme hämärtäen suuntamme ja elämämme pohjan, nykyhetken olemassaolomme.”

Tietoisen läsnäolon harjoittaminen, mindfulness, tuo meidät tähän hetkeen, ainut ulottuvillamme oleva hetki, jossa voimme elää, kasvaa, tuntea ja muuttua.

Lähde:

  • Jon Kabat-Zinn, 2006. Olet jo perillä, Tietoisen läsnäolon taito